Ο εμφύλιος της Λιβύης και η απειλούμενη αρχαία κληρονομιά της Κυρηναϊκής

Ο εμφύλιος της Λιβύης και η απειλούμενη αρχαία κληρονομιά της Κυρηναϊκής

Ο εμφύλιος της Λιβύης και η απειλούμενη αρχαία κληρονομιά της Κυρηναϊκής 300 204 Esoptron Insider

H Λιβύη απασχολεί τους τελευταίους μήνες ξανά την επικαιρότητα, από τη στιγμή που ο στρατός του στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ ξεκίνησε -στις αρχές Απριλίου- την επίθεση για να καταλάβει την πρωτεύουσα Τρίπολη. Εδώ και οκτώ χρόνια η ιδιαίτερη αυτή βορειοαφρικανική χώρα έχει βυθιστεί στο χάος, μετά την ανατροπή, εν μέσω της Αραβικής Άνοιξης, του καθεστώτος Καντάφι. Οι αντίπαλοι σήμερα είναι ο Λιβυκός Εθνικός Στρατός (ΛΕΣ)
και οι ισοδύναμες σχεδόν φιλοκυβερνητικές δυνάμεις του Κογκρέσου της Τρίπολης. Ο Αρνώ Νελαλάντ, ειδικός αναλυτής αμυντικών θεμάτων για τη Λιβύη, εξηγεί ότι «Ο ΛΕΣ μετρά 25.000 άνδρες: 7.000 τακτικούς και 18.000 μέλη παραστρατιωτικών οργανώσεων. Ο φιλοκυβερνητικός στρατός μπορεί να βασίζεται στα 18.000 μέλη 200 παραστρατιωτικών οργανώσεων της Μιζουράτα, στη δύναμη Ράντα (1.500 μαχητές), στην ταξιαρχία Ναουάσι (1.800 μαχητές) και την προεδρική φρουρά (800 άνδρες)». Επίσης και οι δύο πλευρές διαθέτουν περίπου
15 αεροπλάνα και λίγα ελικόπτερα.

Το σύγχρονο όνομα της Λιβύης προέρχεται από την αρχαιοελληνική ονομασία για τη βορειοδυτική Αφρική. Είναι η τέταρτη μεγαλύτερη χώρα στην Αφρική, η οποία συνορεύει με Αίγυπτο, Σουδάν, Τσαντ, Νίγηρα, Αλγερία, Τυνησία και με τη Μεσόγειο. Αυτή η τεράστια χώρα, η οποία σήμερα κατοικείται από 6 εκατομμύρια άτομα μόνο, διαθέτει μια πολύπλοκη και διακεκριμένη ιστορία. Από τη Λιβύη καταγόταν ένας Ρωμαίος αυτοκράτορας, ο Σεπτίμιος Σεβήρος (διοίκησε από 193-211 μ.Χ.), ο οποίος απόκτησε την εξουσία με ένα καλά οργανωμένο στρατιωτικό πραξικόπημα, υπέκυψε όμως, μετά από 18 χρόνια, στο υγρό κλίμα του York (Βρετανία). Ο Σεβήρος διακόσμησε τη γενέτειρά του Λέπτιδα -που σήμερα αποκαλείται Μάγκνα (Μεγάλη)- με ένα μεγαλειώδες συγκρότημα δημοσίων κτιρίων διακοσμημένων με ελληνικό μάρμαρο. Η Μεγάλη Λέπτις, που ανασκάφηκε και αποκαταστάθηκε κατά τον 20ο αιώνα, είναι το πιο εντυπωσιακό αστικό σύμπλεγμα που σώζεται από τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία.

 

Η Κυρηναϊκή δέχτηκε μεγάλο κύμα αποικισμού από του αρχαίους Έλληνες, αφ’ ότου άποικοι από τη Σαντορίνη (Θηραίοι), το 631 π.Χ. ίδρυσαν την Κυρήνη και μέσα σε διάστημα διακοσίων ετών άλλες τέσσερις σημαντικές πόλεις στην περιοχή. Ο λόγος για τη Βάρκη (σημερινή Al Marj), τις Ευεσπερίδες (ή Ευσπερίδες), που αργότερα ονομάστηκε Βερενίκη (σημερινή Βεγγάζη), κοντά στον Κόλπο της Σύρτης (Μεγάλη Σύρτη) όπου, σύμφωνα με τους αρχαίους ποιητές, βρισκόταν ο Κήπος των εσπερίδων, την Ταύχειρα (αργότερα Αρσινόη, σημερινή Τόκρα) και την Απολλωνία (Susah), το επίνειο της Κυρήνης. Αυτές είναι οι πέντε μεγάλες ελληνικές πόλεις στα ανατολικά της Λιβύης που
ήταν γνωστές ως Πεντάπολις, γύρω από το λεγόμενο Πράσινο Βουνό (Bebel Akhbar). Νοτιότερα υπήρχε και το Μαντείο του Φαραώ, κοντά στην Όαση Σίβα. Για να ακριβολογούμε, οι αποικίες αυτές δεν ήταν απλώς ελληνικές, αλλά δωρικές.

Τον 4ο αιώνα π.Χ. ιδρύθηκε η φιλοσοφική σχολή της Κυρήνης από τον Αρίστιππο, μαθητή του Σωκράτη, για να εξελιχθεί τελικά, στις αρχές του 3ου π.Χ. αιώνα, σε τρεις κλάδους με επικεφαλής τον Αννίκερι, τον Ηγησία και τον Θεόδωρο. Βάση της κυρηναϊκής φιλοσοφίας ήταν η ανατροπή του σωκρατικού ηθικού ιδεώδους και η ταύτιση του «αγαθού» με την ηδονή. Η κυρηναϊκή εκδοχή του ευδαιμονισμού ήταν η πιο ακραία και η πιο ακριβής από  όσες δημιούργησε ποτέ η αρχαία σκέψη. Η διαφορά του με τον επικούρειο ηδονισμό αφορούσε κυρίως την «κατάσταση
αταραξίας» που διακήρυτταν οι επικούρειοι και την οποία οι κυρηναϊκοί απέρριπταν. Η ηδονή -και κατά συνέπεια το αγαθόείναι, αντίθετα, για τους κυρηναϊκούς μια «ομαλή και λεία κίνησις» των αισθήσεών μας, που γίνεται αντιληπτή θετικά και συνειδητά από την ψυχή μας, η οποία έχει αξία μόνο τη στιγμή που γίνεται αντιληπτή. Δεν υπάρχουν λοιπόν ηδονές ούτε της ανάμνησης, ούτε της προσμονής, αλλά ηδονές παρούσες, τις οποίες ζούμε και
απολαμβάνουμε κάθε στιγμή. Συνεπώς και στο πεδίο της θεωρίας της γνώσης, οι κυρηναϊκοί υποστήριζαν με απόλυτη συνέπεια μια αυστηρή αισθησιαρχία.

 

Ονοματεπώνυμο *

Το Email σου *

Το μήνυμά σου

Συμφωνώ με τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Απορρήτου

Ονοματεπώνυμο *

Το Email σου *

Το μήνυμά σου

Συμφωνώ με τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Απορρήτου